مشتری، ضامن بقای یک تجارت و سازمان است و حیاتِ کسبوکار ما به وجود او وابسته است و حفظ مشتری، سختترین جزء توسعهی یک سازمان است. امروزه در دنیای کسبوکار که رقابت با سرعت در حال گسترش است، حفظ مشتری و مشتری مداری مهمترین مساله است. کوچکترین غفلت، منجر به نیتی مشتری، قطع ارتباط او با ما و جذب توسط رقیبان میشود. سازمانها و شرکتهایی که نیازهای مشتری، کیفیت محصول و ارائه خدمات را در اولویت قرار میدهند، در عرصه رقابت موفقتر هستند. در این مقاله با تاثیرگذارترین اصول مشتری مداری برای بیشتر آشنا میشوید.
هر مشتری ناخشنود، میتواند نیتی خود را به چندین نفر منعکس کند؛ این زنجیره موجب از دست دادن بخش بزرگی از مشتریان میشود. در نهایت، شرکتهایی که قادر نیستند مشتری را راضی نگه دارند به تدریج از بازار حذف میشوند. مصرفکنندگان ناراضی هر لحظه، میتوانند دیدگاه خود را از طریق رسانههای اجتماعی و وب سایتها به اشتراک گذاشته و بر حرفهی شما تأثیر منفی بگذارند. به همین دلیل است که ساختن تجربهای خوب برای مشتری بسیار حائز اهمیت است، و به ایجاد رابطه پایدار بین شما و آنها کمک میکند.
والت دیزنی میگوید:
کارتان را آنقدر خوب انجام دهید که مشتریها مایل باشند دوباره شما را ببینند و دوستانشان را با خود همراه کنند.
در عرصهی رقابت، ایجاد فرهنگ مشتری مداری، فرصتی برای شماست که نباید آن را نادیده بگیرید. بسیاری از شرکتها، به دلیل عدم رضایت مشتری با شکست مواجه میشوند؛ و شما با رعایت اصول مشتری مداری خواهید توانست به راحتی آنها را جذب کنید. در این مقاله، ده اصل مشتری مداری که به شما کمک میکند در قلب مشتری نفوذ کنید، آمده است.
اصول مشتری مداری
آمار، خود گویای همه چیز است
براساس نمرهی شاخص، در سال ۲۰۱۲ فقط ۳۷٪ برندها، رتبهی عالی و خوب را در کسب رضایت مشتری به دست آوردند. ۶۴٪ بقیه معمولی، ضعیف و خیلی ضعیف ارزیابی شدهاند. حدود ۸۹٪ مصرف کنندگان، به دلیل نیتی، به سازمان یا شرکت دیگری روی آوردهاند؛ و بیش از ۶۰٪ مشتریان، برای داشتن تجربهای بهتر از ، حاضرند پول بیشتری بپردازند.
پس برای استحکام رابطهی خود با مشتریهایتان زمان را از دست ندهید؛ هرچه زودتر اصول مشتری مداری را بیاموزید.
حتما بخوانید: چگونه مشتری پیدا کنیم؟
۱. با مشتری درست رفتار کنید
مشتریان خشنود که نیازشان کاملا برطرف شده است، درباره تجربهی خود با ۴ تا ۶ نفر صحبت میکنند. در حالی که آنها مشتری دائم شما میشوند، مرجعی برای معارفهی دیگران نیز هستند. روابط عمومی خوب، مشتری را جذب میکند. در ارتباط با مشتری، بی نام و نشان نباشید. در اولین دیدار خود را معرفی کنید و نام آنها را بپرسید. رسمی نباشید؛ رفتار دوستانه داشته باشید و فرصت گفتگو را مهیا کنید.
۲. به مشتری احترام بگذارید
احترام گذاشتن به مشتری از اصول مشتری مداری است.
از مهمترین عوامل نیتی مشتریان، بیتفاوتی و برخوردِ بد کارمندان است.
یک سوم مردم، رفتار توهین آمیز و بیادبانهی ندگان را تجربه کردهاند، و ۵۸٪ آنها، با دوستانشان در مورد آن حرف زدهاند. حرفهای مردم خیلی سریع دهان به دهان پخش میشود و تا مدتها به اعتبار و آبروی شما لطمه میزند. کلمات شما باید احترام را به مشتری منتقل کند. شما موظفید در مقابل هرگونه رفتار آنها با احترام برخورد کنید و با مشتریان ناسازگار کنار بیایید. به آنها زمان دهید تا مشکلشان را با شما در میان بگذارند. صبور باشید و به شکایت مشتری به عنوان ابزاری سودمند، برای جلوگیری از تکرار دوبارهی آن مشکل نگاه کنید.
حتما بخوانید: برترین تکنیک های بازاریابی برای حفظ مشتری
۳. شنوندهی خوبی باشید
یکی از اصول مهم مشتری مداری، گوش دادن است. وقتی با مشتری صحبت میکنید، با دقت گوش کنید و تغییراتی را که لازم است برای اعمالِ نظر آنها انجام شود، دنبال کنید. فراموش نکنید مشتریها نیروی حیاتی سازمان شما هستند و کسب رضایت آنها، وظیفه شماست. اگر شما از آنها مراقبت نکنید، دیگران این کار را انجام میدهند.
عدم پاسخ به درخواستهای عقلانی مشتریها، باعث میشود کم کم شما را پس بزنند.
منبع:
نقاط قوت سایت مشتری ,مداری ,آنها ,اصول ,سازمان ,رفتار ,مشتری مداری ,اصول مشتری ,حتما بخوانید ,رضایت مشتری ,مشتری مداری، ,اصول مشتری مداری منبع
درباره این سایت